[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 6، شماره 3 - ( دینامیک، ارتعاشات و کنترل 1389 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 71-81 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی یک کنترل‌کننده‌ی غیرخطی برای سیستم تعلیق فعال خودرو با در نظر گرفتن محدودیت‌های عملی
مهندس سید حمید هاشمی پور ، دکتر مهدی میرزایی، دکتر قاسم علیزاده
چکیده:   (9049 مشاهده)

  در این مقاله، با در نظر گرفتن دینامیک غیرخطی عملگر هیدرولیکی برای سیستم تعلیق فعال خودرو ابتدا یک کنترل‌کننده به روش لیاپانوف طراحی می‌شود. در این روش، به­منظور کاهش شتاب­های عمودی سرنشین و افزایش راحتی سفر مربع شتاب عمودی به‌عنوان تابع لیاپانوف منتخب در نظر گرفته شده است. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد که هر چند این کنترل‌کننده‌ در کاهش شتاب عمودی موفق عمل می­کند، ولی هیچ کنترلی روی عوامل مؤثر بر فرمان­پذیری و پایداری خودرو ندارد. ضمن این­که کنترل‌کننده‌ طراحی شده از مقاومت خوبی در برابر تغییر پارامترهای سیستم برخوردار نیست. از این رو، در ادامه روش مد لغزشی به عنوان یک روش کنترل غیرخطی مقاوم مورد استفاده قرار گرفته است. در این راستا، سطوح لغزش طوری انتخاب می‌شوند که سیستم غیرخطی رفتار مدل خطی قلاب آسمانی را که یک رفتار نسبتاً مطلوبی دارد، به‌طور کامل ردیابی نماید. به ‌ منظور بهبود رفتار مدل مرجع از نظر راحتی سفر، با در نظر گرفتن محدودیت‌های فضای کاری سیستم تعلیق و ایجاد مصالحه بین راحتی سفر و فرمان­پذیری، یک کنترل‌کننده‌‌ی بهینه‌ی LQR با ماتریس‌های وزنی قابل تنظیم برای مدل قلاب آسمانی نیز طراحی شده است. نتایج شبیه‌سازی ‌ ها نشان می‌دهد که مدل غیرخطی سیستم تعلیق با کنترل کننده مدلغزشی به‌خوبی می­تواند رفتار مدل مرجع جدید قلاب آسمانی بهبود یافته را دنبال ‌کند. همچنین، کنترل‌کننده مد لغزشی در برابر تغییر پارامترها رفتار مناسبی از خود نشان می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: راحتی سفر، کنترل غیرخطی، سیستم تعلیق فعال، دینامیک عملگر، مدل قلاب آسمانی
متن کامل [PDF 336 kb]   (2334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دینامیک،ارتعاشات و کنترل
دریافت: ۱۳۸۸/۴/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Design of a Non-linear Controller for Vehicle Active Suspension System, Considering Practical Constraints. Aerospace Mechanics Journal. 2010; 6 (3) :71-81
URL: http://measej.ir/article-1-267-fa.html

هاشمی پور سید حمید، میرزایی مهدی، علیزاده قاسم. طراحی یک کنترل‌کننده‌ی غیرخطی برای سیستم تعلیق فعال خودرو با در نظر گرفتن محدودیت‌های عملی. مکانیک هوافضا. 1389; 6 (3) :71-81

URL: http://measej.ir/article-1-267-fa.html



جلد 6، شماره 3 - ( دینامیک، ارتعاشات و کنترل 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
                         مجله علمی-پژوهشی مکانیک هوافضا                                Aerospace Mechanics  Journal Aerospace Mechanics Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731